Van die dingen

.

Das toch wel grappig: heb ik gisteren mijn mp3speler verkocht, weigert vandaag de geheugenkaart van mijn telefoon nog langer audiobestanden op te nemen. Met een beetje goede wil zie ik hier een teken in: geen muziek of wijze woorden meer op de oren als ik onderweg ben. Tijd voor mezelf.

Vandaag bij de Slegte, die zijn poëzieafdeling flink heeft gerenoveerd, de door August Willemsen geselecteerde en vertaalde gedichten van Fernando Pessoa gekocht, voor €12,50. De mp3-speler had €15,– opgeleverd; ben ik nu een goede zakenman? Ik had dit boek al eens maar weggegeven; het is goed dat ie weer in huis is.

Keek ook nog even op de fotoafdeling waar prachtige werken met erotische afbeeldingen te vinden zijn. Maar dat verzamelen is toch ook een heilloze weg dacht ik en ik kocht niets daarvan. Dacht aan mijn verzameling foto’s van het internet, die ik bijeen wilde brengen om er tekeningen van te maken maar de dames die zich aandienden waren zo mooi dat ik maar aan het verzamelen bleef en tot geen creatief werk meer kwam. Op een gegeven moment was het vergaarde aantal afbeeldingen zo groot dat het tijd voor schifting werd. Dat is leuk. Dan verdicht zich de kwaliteit van de verzameling. Ik moet zeggen dat het een smaakvol geheel is maar ik ga nog veel meer verwijderen totdat ik de allermooiste over heb. Van die selectie zal ik dan een link maken. Een soort modellenbureau, maar dan gejat.

Geen shag meer gekocht. Dat is opmerkelijk te noemen want er moet altijd genoeg ik huis zijn maar ik waag het maar weer eens een keertje zonder rook de dag door te gaan. Opmerkelijk wel, als ik het me voorstel, dat ik dan een enorme leegte projecteer. Het aantal toegenomen zonuren de afgelopen dagen werkt desalniettemin als een prima inspiratie in deze: ook de hardloopschoenen lonken weer. Was ook geïnspireerd door de jongedame op skeelers van wie ik vanaf de fiets een foto schoot en welke ik een bewerking heb gegeven die voor mij het verschil markeert tussen beeldscherm en real life, hoewel dit natuurlijk ook weer een scherm is.

Van die dingen

Vanavond kwam een vriend langs. Hij was bij Christie’s in Amsterdam geweest en op de veiling had een kunstwerk zijn aandacht. Nadat ik ons thee had bereid verwees hij opeens naar drie schilderijen van mij aan de muur; hij vroeg of ik onlangs veel geschilderd had. Ja, oude doeken met nieuwe vegen. Nooit eerder sloeg hij acht op de doeken maar nu was zijn belangstelling blijkbaar gewekt. Ik dacht: nog even en hij trekt zijn portemonnee! Nee, ik dacht niet werkelijk aan geld maar vond dit signaal goed passen bij mijn gevoel dat mijn werken kwalitatiever worden.

Heb het weerbericht niet gehoord; hoop veel zon. De drie takjes van de katjesboom in het glas op mijn werktafel lopen uit; ik zie ook worteltjes verschijnen. En bij boodschappen voor iedere €15,– krijg je bij de Dekamarkt een zakje zaden; ik heb zo een zakje gisteren geleegd in de bloembakken op een van mijn balkons, de zaden netjes verspreid en de gevraagde 1 cm kopje onder in de aarde geduwd. En zo een toegewijd hovenier betaamt daarop nog flink bewaterd.

Als ik me zo hoor kletsen denk ik er wel eens aan video-opnamen te maken en op You Tube te posten. Jenna Marbles is er ooit mee begonnen, ik geloof voor een schoolproject, en nu leeft ze ervan. Besluit met het filmpje dat haar doorbraak werd, zo hoorde ik deze nacht.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in fotografie, proza en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

