The beauty of false; er is weer niks gebeurd.

.

Dacht aan wijn. Had zin in wijn. Heb wijn genomen. Dus toen die fles op was na 02.00 uur nog even de bus naar de stad genomen. In de bus dacht ik na over gedrag: sta je het toe of zoek je het op? Ik vond mijn geval typisch een voorbeeld van toestaan. In de bus dacht ik alleen maar: de bewering die zichzelf volhoudt dat alles een is, is allang, vanaf zijn ontstaan, gebroken.

In de eerste kroeg schreef ik iets in het notitieboekje dat ik altijd bij me heb en zelden gebruik:
“Er bestaat een dankbaarheid die zich onmogelijk kan richten omdat het juiste adres ontbreekt; in dit zien alles als zichzelf vindt.”

Dan door de stad lopen en geluiden opvangen: “…twee nog wel, je mag ze zelfs allebei van me hebben…” hoorde ik de mooie jonge vrouw tegen de bijkans nog mooiere zeggen. “Dat zou ik in mijn eentje nooit doen…”, hoorde ik even verder een gozer tegen zijn vriend liegen.

Ik ging naar Studio. Dansruimte ook daar. Een man liep langs me, botste met me met de motoriek  van een zwaar gedrogeerde. Vrouwen dansten om aandacht; als ze na drie heupbewegingen geen pik hadden gingen ze weer met elkaar in gesprek.

Nog even naar de Polobar. Ik had helaas mijn stinkbommen niet bij me. Als altijd zag ik vrouwen avances maken om mannen blue achter te laten. Ingehuurd. Kreeg wel gewoon wijn deze keer en werd niet opgepakt. Toen de wandeling naar huis.

Onderweg. Ik vang wat woorden op. Ik hoorde conflict. Ik zei er wat van en hoorde wat terug zodat ik mijn loop onderbrak en mij bij hen voegde in de Kleine Houtstraat. Ik zei tegen een van die gozers dat hij geen grond had voor het standpunt dat hij hard probeerde te maken, en welke ik slechts zijdelings gehoord had terwijl ik daar langs liep. Die vent zei wat terug en na twee woorden mijnerzijds was ie weg. Nu voelde die andere jonge kerel zich aangemoedigd. Die nam het met mij op. En ik zat volslagen in de modus onbekend, was zeer benieuwd wat er komen zou. Op een punt kwam hij me tegemoet, en nog eens en toen stak hij me de vriendschappelijke hand toe om deze op het laatst terug te trekken. Onverdeeld kreeg hij datzelfde moment een pets van mijn linkerhand op zijn linkerwang, na vieren in de nacht. Zijn vredelievende vriend kwam geschrokken tussenbeide om weet ik veel wie, waarschijnlijk zichzelf, te beschermen. En ik stak nog een keer heel fel mijn wijsvinger naar die slimme gozer achter hem uit zeggende: “ik vind dat jij je gegeven intelligentie totaal verkeerd gebruikt!”

Sindsdien verkeer ik in de uiterste rust absoluut bewustzijn waardig dus is er iets gebeurd deze nacht? Nee, eigenlijk niet. Maar voor de zekerheid heb ik het toch maar verteld.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in proza en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op The beauty of false; er is weer niks gebeurd.

  1. fredvanderwal zegt:

    Goed verhaal, Klasse van die uitgestoken hand en de pets. Bukowski revisited.

  2. arilex zegt:

    Er is niet iemand die controle heeft.
    Vrije wil bestaat niet.
    Enz.
    En nou weer kappen, anders krijg je een pets van mij.

  3. Joost Lips zegt:

    Ik zie het aan Richard; heb me prima vermaakt en geen aandrang gevoeld vandaag weer wijn te kopen.

  4. Joost Lips zegt:

    Het was een wonderlijk ontmoeten; de pets was niet hard maar wel raak, als een wake-up call.

  5. Joost Lips zegt:

    Luide lach aan mijn buik ontlokt!

  6. richardkoek zegt:

    Ik me vele malen prima vermaakt in het verleden. Helaas was de schaduw zijde in mijn geval altijd een een onvermijdbaar iets en een kwestie van tijd.
    Aandrang om wijn te kopen…betekent dat je vandaag niet drinkt?

  7. Joost Lips zegt:

    Ja, koffie, thee en bubbeltjeswater begeleiden mij. De vorige keer was het ook makkelijk na twee dagen de wijn weer los te laten. Als de frequentie van af en toe wijn toeneemt ga ik naar de Buitenveldertgroep die hier in Haarlem ook een afdeling heeft; ik heb al contact met ze gelegd.

  8. richardkoek zegt:

    Lees tussen de regels
    Arilex zegt eigenlijk: “ik geef om je en ik maak me zorgen”
    ze heeft gelijk
    je nam je wil terug en daarmee heb je je vrijheid ingeleverd

  9. Joost Lips zegt:

    Het spreekt mij niet zo aan om mijn uitstapje zo zwaarbeladen te maken dat mijn vrijheid er meteen mee vertrokken is Richard. En natuurlijk versta ik Arilex, die overigens een man is, ook goed. Ik moest erg lachen omdat ik het zo met hem eens was. Dat was ik feitelijk al toen ik het verhaal schreef waar ik projecteerde dat die ander zijn intelligentie niet goed gebruikte. Arilex draaide dat weer om door mij eventueel een pets te verkopen.

  10. richardkoek zegt:

    Moet eerlijk zijn dat ik mijn eigen gedachten aan Arilex toeschreef
    excuses daarvoor
    Maar daar ben jezelf debet aan: een uitstapje wordt vrij beladen als je weken vooraf je struggles met addictie met ons deelt. En ik dacht dat arilex jou een pets verkocht vanwege hetzelfde motief.

    ik spreek meer in meta termen niet zozeer in de gebeurtenis van jouw avond
    in mijn gedachten bestaat vrije wil inderdaad niet
    wil en vrijheid staan namelijk tegenover elkaar
    dacht dat die gedachten exercitie jouw aansprak

  11. Joost Lips zegt:

    Richard, ik ben debet aan reacties en waardeer deze ook.
    Ze roepen mijn reactie weer op en ik vertrouw dit proces.
    Waardeer je opmerking zeker: willen zelf is onvrij.
    We zien volgens mij hetzelfde, en ik lijk het te doen.

  12. kiekmanasse zegt:

    En voor de zekerheid heb ik het toch maar even gelezen.
    Ehm, poog stukje bij beetje jouw blog te verkennen. Je haalt me dichtbij- ik weet niet precies wat- maar “aanwezigindezestap” raakt me ( pets!) Maar dan van binnen ergens.
    Voor de zekerheid.. vermeld ik t toch maar. Bij deze.

  13. Joost Lips zegt:

    Fijn dat je deze response geeft; altijd goed om te lezen. Als ik je concreet kon tonen wat er ‘geraakt’ wordt dan had ik dat zeker gedaan maar het is zo subtiel dat het niet kan. En blijkbaar kan het toch aangetipt worden en aangevoeld. Dank voor je reactie.

Geef een reactie

