Lente opent poorten

.

Vijf dagen terug heb ik mijn weblog in de privé-stand gezet; ik voelde dat dit even nodig was om tot rust te komen zonder me in de digitale wereld actief te houden. De rust is wedergekeerd en de poorten gaan weer open. Ja, ik had een tweede reden genoemd het weblog af te schermen, namelijk: werkgevers waar ik sollicitaties heen zend kunnen  zo niet lezen over mijn interacties met Koning Alcohol en pogingen tot onthouding daarvan. Een zeer begrijpelijke motivatie maar eentje die ik toch niet vol kan houden: de zelfcensuur is een veel te grote prijs en bovendien wil ik niet werken voor werkgevers die me niet nemen zoals ik ben.

Lente opent poortenDe vijf dagen hiervoor heb ik een kort gedicht geschreven, verder niks. Ik kwam niet alleen los van Facebook en het blog, maar ook sterk van de taal zelf. In tekenen, schilderen en muziek maken vond ik mijn toevlucht. En daarbij gaat er wel eens wat fout. Neem de tekening waaraan ik werk en die hier staat afgebeeld: een dag na het werken eraan zag ik dat het rechterbeen feitelijk veel te lang is. Of kan het wel? Ander voorbeeld van misrekening gebeurde vanmiddag. Ik was bezig gitaarbegeleiding voor het lied Lili Marleen via de computer op te nemen. Had daartoe een speciaal snoer met verloopplug aangeschaft en kon aan de slag. Maakte wel zeven opnamen die me niet naar het zin waren; na de achtste dacht ik: ja, het is gelukt! Bleek vervolgens dat ik de hele tijd een goedkoop microfoontje had aan staan en dat het gitaarsnoer niet was ingeplugd! Oké, later maar weer eens proberen; in ieder geval was het goede oefening.

Schreef niet lang geleden dat ik naar de kapper zou gaan die te komen dag. Maar ben helemaal niet gegaan. Heb zelf de schaar erin gezet. Vandaag zag het geheel er zo belabberd uit dat ik wel gegaan ben. Naar een Turkse zaak in het centrum van de stad. Het was er druk en gezellig. Kreeg een koffie aangeboden maar was zo snel aan de beurt dat ik deze half gevuld nog achter liet. Ik zei dat ik het goed kort wilde en tijdens de knipsessie werd er niet gesproken. Boven mijn hoofd hoorde ik mijn kapster knip-knip-knip-geluiden maken, bijna sloom als ik het vergeleek met de flitsende techniek rechts van ons, waar de friseur wel een elektronisch apparaat in zijn handen leek te hebben zo snel gingen de snijbladen van zijn schaartje over elkaar heen. Binnen een kwartier was het gedaan; €12,50 slechts. Turkse kappers zijn goedkoper; heb ik al vaker gemerkt. Hier in het winkelcentrum betaal ik €22,00 bij Hollanders; die tijd is dus voorbij.

Geen warme maar wel een zonnige dag vandaag; voor morgen is zelfs 20 graden beloofd. De onlangs aangestelde weerman nam een flink risico door met zekerheid een zonnige dag te voorspellen. Het weer kan een meteoroloog niet verweten worden maar de verwachtingen die hij schept worden hem wel aangerekend als zijn prognose niet bleek te kloppen. Door zijn stelligheid van spreken nam ik aan dat er in heel Europa geen bewolking is die zijn mooie verhaal zou kunnen dwarsbomen. Alles wijst erop dat morgen een topdag voor fotografie wordt; een heerlijk vooruitzicht op conto van de ideale schoonzoon met weerbericht.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

