Computergeluk en muziekvertier

.

Tadadaam! Ik heb de cd in de kast gestopt. Ik heb het gewoon gedaan want de problemen met het apparaat doen zich te veelvuldig voor en lieten zich niet meer bedwingen toen ook mijn toetsenbord en muis niet meer werden herkend en ik machteloos stond. Het stemt me wel goed. Als ik in mijn softwarelijst keek zag ik zoveel updates; dat leek me een behoorlijk gefragmenteerde toestand die de boel behoorlijk vertraagde. Dus Windows XP wordt opnieuw geïnstalleerd.

Aha, het toetsenbord wordt nu gelukkig wel herkend; de set-up is, nadat ik voor het overschrijven van de oude partitie heb gekozen, bezig met formatteren. Ben blij dat ik nu het netbook heb om op te werken; tis zo een geinig lief klein dingetje. En deze kan zoveel al kostte deze slechts 220 euro. Omdat deze draadloos met het modem verbonden is kan ik onverminderd het internet op. Alleen de post op Outlook Express kan ik niet bekijken; daarvoor moet de installatie compleet zijn. Wat dat betreft is het een overweging waard geheel op een online postbus over te schakelen. Of beter: ik stel op Gmail in dat de post op mijn KPN-adres ook op deze plek online terecht komt.

Ik hou het deze keer om te beginnen maar eens bij Internet Explorer; had de laatste jaren Firefox als browser. Omdat Explorer bepaalde filmbestanden niet afspeelde was ik geswitcht als ik het me goed herinner; kan nu even aanzien hoe Microsoft zich houdt in deze.

Het formatteren duurt lang; ik heb dan ook niet voor de snelle methode, welke herstel toestaat, gekozen, maar voor de meest grondige optie. De teller in het volblauwe scherm staat nu op 60%; het wordt pas echt leuk als er weer volop beweging in het scherm plaats vindt en de configuratie zich aan het settelen is. Het betreft overigens Windows XP Home Edition, een versie uit 2002. Die zal straks wel fikse updates vragen van het een en ander. En dan moet er nog de nodige software op natuurlijk; gelukkig heb ik daarvoor de hele nacht en Pet Sounds van the Beach Boys op mijn oren. Hier volgt een leuke documentaire.

.

.

Ja, the Beach Boys, I love that old shit! Laatst had een broer van mij een lange periode dat hij bezeten was van the Kinks; ik geniet van zulke onderdompelingen in wat iemands passie heeft. Het leven is tekort om alles te ervaren, maar ervaren met passie is nooit onmogelijk en laat ons steeds kiezen met hart.

Wat?!!! Nog slechts 39 minuten duurt de installatie lees ik nu! De muis doet het gelukkig ook al dacht ik net anders toen de curser niet bewoog terwijl ik de muis het van netbook in mijn hand had haha! Alles loopt gesmeerd.

Ik heb de hele nacht om dit in orde te krijgen want ik ga niet slapen. Slapen ligt niet voor de hand als je om 17.00 uur uit bed bent gekomen. Ik heb de laatste week nu al drie keer een nacht overgeslagen en het heeft zijn eigen charme zo te leven. Wil er in de vroege morgen met camera op uit; er is veel zon bij zo een tien graden beloofd. Even Outlook checken of er ingegaan is op mijn voostel aan een vriend vandaag in Amsterdam te ontmoeten; ik heb dan wel bij Gmail de doorstuurservice ingesteld maar de verificatiecode is wel naar Outlook gestuurd, dus met mijn inmenging was ik voor het moment nog niet gered.

Nou zeg, ik zit al op internet en de post is binnen, de link tussen KPNmail en Gmail is gelegd, nu alleen nog wat software installeren. Even kijken welke muziekje daar nu bij past. Een heerlijk verzorgd gitaarmuziekje wellicht? Jawel. Marko Topchii.

.

 .

Het ziet er allemaal best lomp uit op Internet Explorer, al drie foutmeldingen gekregen en tekengrootte van een webpagina verkleinen lukt er niet. Wou toen Mozilla Firefox downloaden maar daarvoor heb ik Service Pack II nodig; ik dacht dat na installatie vanzelf om die updates gevraagd zou worden. Heb nu Service Pack III in de download zitten. Maar deze wordt geweigerd! Wat krijgen we nou?

O jee, veel te vroeg gejuicht. Alles is zo traag als stront, vastlopers en foutmeldingen wisselen zich af. Poog nu service pack II binnen te halen. Marko Topchii vangt mijn frustratie met zijn geweldig talent fijntjes op. Ben nu al verder dan net; de bestanden zijn uitgepakt en mijn huidige configuratie wordt onderzocht en er wordt back-up van de bestanden geregeld. Als het lukt geef ik Internet Explorer een update; werkt die dan nog niet naar behoren dan over naar Firefox. Ondertussen twijfel ik er wel aan of dit stuk voor de lezer nog wel onderhoudend is, dus als je wat anders wilt gaan doen ondersteun ik dit met alle begrip.

Het is 05.43 uur; als ik de zaak binnen een uur redelijk op orde heb…ja! Servicepack II staat erop en vraagt om een herstart van de computer. Ben benieuwd of de zaak nu beter draait. Moet wellicht het modem opnieuw instellen; daar heb ik ook aan gedacht. Eerst even zien…Automatisch Updates inschakelen, dat wordt me nu gevraagd; mooi zo! Explorer blijft vreemd doen; toch even Firefox erop en ja hoor; werkt meteen veel beter! Nu eerst AVG antivirus erop zetten want een beveiligingsrisico wordt aangegeven. Tijdens de installatie van gratis producten kom je allemaal trucs tegen; als je niet oplet download je meteen toolbars of programma’s waarom je helemaal niet vroeg. Opletten dus.

Oei, het installeren van software vanaf schijfjes gaat moeizaam; het vraagt vele keren de schijven in te brengen voor deze herkend gelezen worden. De software van mijn mp3-speler is het enige dat niet lukken wil. De installatie begint wel, bijvoorbeeld als er in het Nederlands wordt gevraagd welke taal ik wil kiezen. Maar na zo een 74% krijg ik een foutmelding; in beide laadjes is dat zo. Hetzelfde treedt op met de software die vanaf het internet geplukt kan worden. Skype gaf geen geluid maar dat was opgelost toen ik de Realtek AC 97 driver had geïnstalleerd. Het vroeg gaan fotograferen is niet gelukt; de afspraak in Amsterdam is echter bevestigd. Genoeg woorden; de zon wacht.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in computer, film, muziek, proza en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Computergeluk en muziekvertier

  1. Lex zegt:

    Arme Joost.
    bewondering voor je geduld.
    Maar op zo’n nootboekje kun je beter Ubuntu zetten. Makkelijker, sneller. Betrouwbaarder en virusvrij.

  2. Joost Lips zegt:

    Nootboekje was zonder problemen het hele schrijven lang Lex;
    weer niet opgelet?

Geef een reactie

