George Brassaï – fotograaf in de nacht

 .

Heb in mijn bestaan al menigmaal foto’s van de Hongaarse fotograaf George Brassaï bewonderd, maar zo langdurig als vandaag heb ik me er nog nooit eerder in verdiept; welk een heerlijke belevenis was dit weer. Eenzelfde opwinding maakte zich van mij meester als toen ik werkte aan het blog over Henri Cartier-Bresson; steeds weer innerlijke verstilling bij het ontdekken van weer een geweldige afbeelding.

.

.

George Brassaï is een pseudoniem van Gyula Halász  (9 september 1899 – 8 juli1984). Ik las ergens dat de man een nachtwandelaar was; wie op zoek gaat naar foto’s van hem ontdekt al snel dat veel van de foto’s in de nacht genomen zijn. Deze platen ademen een mystieke sfeer die je als kijker eenzaamheid doet beseffen; ik hou zeer van deze foto’s. Tijdens het zoeken naar meer van dit soort afbeeldingen kwam ik meerdere thema’s binnen zijn werk tegen, zoals deze prachtige balletserie.

.

.

Maar vanzelfsprekend, ook overdag hanteerde Brassaï de camera en ook hieruit kwamen werken die het alleen-zijn van de mens in mijn ogen weerspiegelen, zoals de regenfoto’s die van mistroostigheid en schoonheid tegelijk getuigen.

 .

.

Vele fraaie platen van mensen kwamen tussen de zoekresultaten tevoorschijn, waaronder kunstenaars als Pablo Picasso, Henri Matisse, Henri Miller en Alberto Giacometti. Ongetwijfeld sterk beïnvloed door de omgang met deze artiesten kwam hij tot zijn ‘transmutations’: foto’s bewerkt met verschillende technieken.

.

 .

In het uitgaansleven legde hij amoureuze taferelen vast welke blijven boeien; omdat de tijd er dik overheen is gegaan zie je er onbewust de vergankelijkheid van de romances ook in. Deze fotograaf is mij een grote inspiratie; ik eindig met wat erotische foto’s van deze nachtwandelaar. Daaronder kan men een galerie vinden met nog veel meer afbeeldingen om van te genieten.

 .

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in filosofie, proza en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op George Brassaï – fotograaf in de nacht

  1. Pingback: Georges Brassaï – nachtfotograaf |

  2. Kiki zegt:

    O Joost Lips, wat prachtig…, om stil van te worden. Heel toevallig werk ik momenteel aan een tekening die de sfeer ademt van de vrouw aan de wastafel. Die foto voelt ook aan als een schilderwerk dat in mijn achterhoofd sluimert, geen idee meer van wie, maar ik heb het in een boek met moderne kunst staan. Ik ga zoeken! Maar eerst ga ik mijn kippetje braden.

  3. Joost Lips zegt:

    Kiki, mogelijk bedoel je wel de schilder Matisse die hierboven ook op een foto prijkt; zou wel treffend zijn. Leuk dat je reageerde. Moge het kippetje gesmaakt hebben!

  4. Kiki zegt:

    Het kippetje heeft gesmaakt, dank je. Matisse is het niet, dat weet ik zeker, en het kunstboek in kwestie kan ik niet vinden. Pas verhuisd, dus dozendozendozen… Op mijn zoektocht kwam ik wel weer een heerlijk boek tegen van uitgeverij Taschen. Toevallig zag ik vandaag op de site van de Volkskrant een advertentie voor een uitverkoop morgen (zondag) in de P.C. Hooft in Amsterdam in de winkel van Taschen, met prachtige kortingen. Aan te bevelen, je bent een kunstliefhebber lees ik op de site; jammer dat ik zelf niet kan. Als ik het boek gevonden heb, laat ik het je weten, want het laat me nu niet meer los! Ik wens je een mooie zondag.

  5. Joost Lips zegt:

    Ben ondertussen erg benieuwd om welk boek en welke kunstenaar het gaat; hoor het graag van je. Amsterdam gaat mij eveneens niet lukken; duty is calling. Jij ook een fijne dag.

  6. Pingback: Bottomless Image Garden |

Geef een reactie

